Nå skal tre bli merkevare

Tre som merkevare skal styrke skogens plass i samfunnet og i klimadebatten.

Norges Skogeierforbund tar et viktig skritt for å sikre tre som en sentral del av fremtidens bærekraftige verdikjeder.  

Gjyri Helén Werp er prosjektdirektør i Norges Skogeierforbund og er tidligere KK redaktør og kommunikasjonsssjef i Oslo Høyre. Nå leder hun arbeidet med å bygge tre som en sterk merkevare og skape tillit rundt tre som en viktig løsning på miljøutfordringene.

Bruk av tre – et bærekraftig valg

En viktig del av denne satsingen handler om å sikre at tre oppfattes som et trygt og bærekraftig valg blant forbrukere, i industrien og i bygg- og anleggssektoren.

– Målet er å etablere tre som en merkevare og en foretrukket løsning i møte med de store klima- og miljøutfordringene, sier Werp. 

Hun understreker betydningen av å styrke de positive assosiasjonene med trevirke, samtidig som det må tas grep for å håndtere usikkerheten rundt fremtidig tilgang til skogressurser.

Som en av hovedforedragsholderne på Trebyggeri 2024 vil Werp dele sin planfor hvordan tre kan bygges som merkevare gjennom kommunikasjon.

– Kommunikasjonen om bruk av skogen i overgangen til fornybarsamfunnet, tre som et pålitelig og miljøvennlig alternativ i byggebransjen, samtidig som det skapes trygghet rundt at det er høy nok råvaretilgang til industrien, er et behov vi også ser, sier Kristin Vedum i InnoTre.

Klar for et nytt løft

Norges Skogeierforbund bygger tre som merkevare som en del av prosjektet «Skogløftet 25», hvor målet er å styrke skogens plass i samfunnet og i klimadebatten.

– Trevirke som merkevare skal både være en del av løsningen for miljøutfordringene og bidra til økonomisk vekst i årene som kommer, sier Olav Veum i Norges Skogeierforbund.

Hør Gjyri Helén Werp på konferansen Trebyggeri2024!

 

Program og påmelding finner du HER

Foto: Skogeierforbundet